De Klerk komt via zijn ‘zijn’ uit bij het vangen van het niet grijpbare.

Tom de Klerk (1920, Nunspeet 2017)

Tom de Klerk kwam via Jan Schoonhoven, bekend door zijn lidmaatschap van de Nul-beweging waar ook Armando toe behoorde, in aanraking met de schone kunsten. Hij bezocht de Kunstacademie in Den Haag, waar hij onder andere les had van Berend Bongers (Haagse School).

Toen hij eind jaren ’50 naar de Veluwe verhuisde om daar samen met zijn vrouw een breierij verder vorm te geven, verdween de kunst een beetje naar de achtergrond, alhoewel hij in die jaren wel lid werd van schildersvereniging Het Palet in Zwolle. Hier raakte hij bevriend met de Nunspeetse kunstschilders Gerrit Bakker, Harrie van Vondel en Chris ten Bruggen Cate. De Klerk bleef altijd wel een buitenbeentje. Hij had niet zoveel contact met de andere schilders, hield niet van de overwegend naturalistische stijl wat de Nunspeetse School laat zien.
De Klerk startte ooit met naturalistische, gedetailleerde stillevens, om via zijn ‘zijn’ uit te komen bij het vangen van het niet grijpbare.