Door in zwart-wit te werken, worden patronen en vormen benadrukt.

Gerald Batterink

(Emmeloord, 1966)

Gerald Batterink is vanaf 1990 serieus bezig met fotografie. Hij heeft altijd het doel gehad om grip te hebben op het volledige proces: van opname tot presentatie. Vele uren ploeteren in de doka leverden hem uiteindelijk herkenbare foto’s met zeggingskracht. Toen de digitale fotografie gemeengoed werd, kon Batterink zich hier nog niet aan overgeven. In 2006 werd weliswaar de doka ontmanteld en kwam er een digitale camera, toch bleef hij ook analoog fotograferen.
In het werk van Batterink zijn bijna altijd mensen afgebeeld. Vaak terloops, waarbij de fotograaf onderdeel uitmaakt van de omgeving. Om het moment te vangen waarin het licht, de compositie en het verhaal samenvallen. Door in zwartwit te werken, worden patronen en vormen benadrukt.

 

Het merendeel van Batterinks foto’s zijn eerder in de doka afgedrukt op bariet papier. Voor deze serie zijn ditmaal de kleinbeeld zwartwit negatieven gescand. Vervolgens zijn de bestanden digitaal bewerkt en uiteindelijk geprint op mat fotopapier, een papiersoort dat het traditionele barietpapier redelijk benadert. Door deze mix van analoge en digitale techniek ontstaat er een hybride bewerking welke een mooi alternatief vormt voor de aloude doka. Batterink maakt tijdens de digitale bewerking nog altijd dankbaar gebruik van aangeleerde doka-principes, zoals doordrukken en tegenhouden.