“Op schroothopen zoekt en vindt Lemke het zogenaamde brandende ijzer, dat hij als uitgangsmateriaal gebruikt.”
Willi Lemke
(Würselen – Duitsland, 1950)
Willi Lemke ging in de leer bij beeldhouwer, schilder en graficus Joachim Bandau. Hij ontpopte zich als veelzijdig kunstenaar: Lemke schildert, tekent, fotografeert, maakt collages en creëert wandobjecten, sculpturen en allerlei installaties. Niet alleen de technieken, maar ook de inhoud van zijn kunstwerken zijn heel variabel.
Josef Gülpers, kunsthistoricus, over Lemkes ijzerobjecten: “Op schroothopen zoekt en vindt Lemke het zogenaamde brandende ijzer, dat hij als uitgangsmateriaal gebruikt. Deze branders zijn een afvalproduct van de industrie. Het afbranden van repetitieve vormen van een metalen plaat resulteert in uniforme elementen, die daarom al een zekere harmonie op zichzelf zijn. Deze elementen last de kunstenaar aan elkaar. Hij betrekt roest bewust in het vormingsproces: door het te behandelen stopt hij het proces. Ondanks het zware, massieve materiaal lijken deze werken delicaat en licht. Net als bij de afgedankte computercomponenten krijgen deze metalen industriële afvalstoffen een nieuwe waarde, een nieuwe esthetische taak: ze combineren technologie met cultuur.”