Vorm en kleur zijn belangrijker in zijn werk dan herkenbare beelden.

Rein Dool

(Leiden, 1933)

Rein Dool volgt een opleiding aan de Amsterdamse Grafische School. Bij het Leidse schildersgenootschap Ars Aemula Natrurae leert hij modeltekenen. Vanaf de jaren ’80 gaat hij steeds meer werken met gouache en aquarel. Zijn werk wordt steeds meer gekenmerkt door vereenvoudiging en stilering. Vorm en kleur zijn sindsdien belangrijker in zijn werk dan herkenbare beelden.
Eind jaren ’70 wordt hij benoemd tot docent tekenen en lithografie en later ook schilderen aan de Kunstacademie in Den Bosch. Hij werkt onder andere in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch en is in de jaren ’80 als docent verbonden aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in die stad. Dool exposeert in verschillende Nederlandse galerieën en musea. Het Letterkundig Museum in Den Haag koopt een deel van de door Dool geschilderde portrettenreeks van bevriende schrijvers, zoals Maarten ’t Hart, Maarten Biesheuvel en Ed Leeflang.
In 1958 wint hij de tweede prijs van het Van Collemfonds en in 1989 ontvangt hij de Jeanne Oosting Prijs voor zijn aquarellen.
In het werk van Dool staat de mens en zijn omgeving centraal.