Vaak vindt men in zijn werken tegenstrijdigheden en tegenstellingen die in hun nieuwe context ‘overwonnen’ worden.

Rob Scholte

(Amsterdam, 1958)

Rob Scholte studeerde aan de Rietveld Academie en maakte na zijn studie onder andere deel uit van het kunstenaarscollectief W139. In 1986 wekte hij opschudding met het schilderij Utopia: Scholte werd beschuldigd van plagiaat. In 1999 haalde Scholte de opdracht binnen voor een 1200 vierkante meter grote wand- en plafondschildering op het Huis Ten Bosch Resort in Nagasaki, Japan. De opening ervan moest uitgesteld worden omdat Scholte in 1994 zwaargewond raakte bij een bomexplosie, waarbij hij beide benen tot boven de knie kwijt raakte.

Scholte is een beeldenmaker. Hij ordent en plaatst beelden – uit de massamedia, uit zijn eigen omvangrijke archief – in een nieuwe context, waarmee hij die beelden van een nieuwe betekenis voorziet. De minutieus geschilderde werken van zijn hand worden doorgaans geproduceerd door assistenten en door hem zelf gesigneerd. Daarmee volgt hij een 17e-eeuwse methode van werken. Zijn werkwijze is illustratief voor het postmodernisme en legt de nadruk op de permanente toestroom van beelden die ons omringen, vormen en kneden.